פעילויות "פילאי" מומלצות למורה

 

שם המשחק ה"פילאי"

תיאור הפעילות

1

מתאים לכל המשחקים

מצא את בן הזוג שלך/ את הקבוצה שלך.

2

מתאים לכל המשחקים

להסתדר לפי סדר לפי הסדר. מהגדול לקטן או ההפך.

3

משחק האותיות

+ מדפוס לכתב.

מניחים את הקלפים בשורה. התלמיד יעמוד מאחורי האות המתאימה. לפי הוראה: האות הראשונה / אחרונה/ הסופית בשם פרטי.

4

משחק האותיות

ומדפוס לכתב.

מחלקים לתלמידים את קלפי האותיות. התלמיד יכתוב מילה על פתק לפי האות הפותחת שברשותו- לפי הוראה/שאלה: מה המאכל האהוב עליך?/ תחביב/סרט/ נושא לבחירת הקבוצה.(לדוגמא: התלמיד קיבל את האות ס אז יכתוב סלט (מאכל אהוב).

5

משחק האותיות

(ערך גימטרי)

איות מילה/ משפט לפי הוראה: השם של הילד/ה הכי צעיר/ה / מבוגר בקבוצה/ נושא נלמד/ שם בית הספר/ בחירת מילה על ידי תלמיד באישור מורה.

6

משחק האותיות

חישוב הערך הגימטרי של שמות. התלמידים בקבוצה/ בזוג/בכיתה.

7

מתאים לכל המשחקים

איסוף קלפים מתאימים (גלויים) ביד אחת בזמן קצוב (אפשר בסבבי משתתפים: 20/10/50 שניות..) לפי הוראה: מכנה/מונה/ אותיות סופיות, אותיות כתב/דפוס. אומדן: שבר שווה /קטן/ גדול משלם/ מחצי/ שבר מדומה/ מעורב

8

רבעים רביעיות

(שמות שונים לשבר)

משחק חי. המטרה: לאסוף כמה שיותר רביעיות.

לכל תלמיד יש קלף מוסתר(רק לחברי הקבוצה מותר לראות את הקלף).  מתחלקים ל2 קבוצות. מתחילים עם 4 תלמידים בקבוצה.

הקבוצה הראשונה מבקשת קלף כדי להשלים רביעייה. אם יש לקבוצה היריבה את הקלף המבוקש אז בעל הקלף עובר לשבת עם הקבוצה. אם אין- אז בעל קלף חדש מצטרף לקבוצה. והתור עובר לקבוצה השנייה. בכל שלב חייבים להיות לפחות 4 בעלי קלף בקבוצה- אז כשחסר- מצטרף בעל קלף חדש. כשקבוצה אספה רביעייה היא מראה אותה לקבוצה היריבה.

9

-משחק האותיות- מי יותר גדול?

-כל משחקי הזיכרון

מטרה שיתופית: עד שנעשים קבוצה אחת. ללא הגבלה בזמן. או, מטרה תחרותית: עומדים ב2 טורים. 2 קבוצות-  אחד מול השני. בודקים את הערך המספרי של האות.

מי שקטן יותר- עובר לקבוצה השנייה.

10

-משחק האותיות (משחק "מלחמה"- מי יותר גדול?)

-כל משחקי הזיכרון

משחק זיכרון משותף-קבוצתי. המטרה: לאסוף כמה שיותר זוגות קלפים בזמן קצוב. ניתן גם לבצע תחרות בין 2 תלמידים בכל פעם. מניחים את הקלפים הפוכים על המשטח. הופכים 2 קלפים בכל פעם- אם נמצא זוג אז שומרים אותו, אם לא, אז הופכים בחזרה את הקלפים והתור עובר הלאה.

11

-משחק אותיות -מי יותר גדול?

-כל משחק זיכרון

משחק זיכרון "חי". כל התלמידים מקבלים קלף. חוץ מ 2 שחקנים. שעליהם לאסוף כמה שיותר זוגות בעלי קלפים מתאימים.

מותר לחשוף 2 קלפים בלבד בתור. אם נחשפו זוג קלפים מתאימים- אז בעלי הקלפים נותנים להם את הקלף/ עוברים לצד של השחקן שחשף אותם. האתגר: לזכור את מקום הקלפים שכבר נחשפו.

12

כל המשחקים

משחק  "אני קורא ל___" כל משתתף מקבל קלף. כותבים על הלוח את שמות הקלפים שחולקו. המורה/אחראי לוח מתחיל משחק: "אני קורא ל___" (שליש/האות א...). המשתתף שיש לו את הקלף עם השם שהוכרז- קם מייד/ מרים את הקלף ומכריז : יש לי את...השבר שליש/ את האות א.. אחראי הלוח מקיף בעיגול את שם הקלף שהוכרז: שליש/ האות א... המשתתף שהכריז, כעת "אני קורא ל___"  בעל שם קלף שלא הוקף בעיגול ושואל איפה חצי/ שתי שמיניות/ האות ק... אם משתתף לא מגיב לשמע שם הקלף שלו, אז אחראי הלוח מקבל נקודה. או שמחלקים את הלוח ל2 קבוצות. ואם משתתף לא מגיב, אז הקבוצה היריבה מקבלת נקודה.

13

כל משחקי החשבון

פעילות לימודית מספר 1 בחשבון: זיהוי והצגת השבר ב3 השלבים: 1. המחשה. 2. סמל. 3. כתיבה. כל משתתף מקבל קלף. על השולחן-המשתתף יציג באמצעי המחשה את השבר המוצג בכרטיס. במחברת-המשתתף יצייר ציור מתאים לשבר. ויעתיק את השבר בייצוג מספרי.

14

"ביחד אנו שלם"

חיבור שברים עם מכנים שווים.

פעילות לימודית מספר 2 בחשבון : כל משתתף מקבל קלף. על כל משתתף לאתר את בן זוגו: התאמה בין 2 שברים שביחד הם שלם. המשתתפים שנפגשו, ישבו ביחד ויציגו באמצעי המחשה את התרגיל. המשתתפים יציירו ציור מתאים לתרגיל. המשתתפים יכתבו תרגיל חיבור ל2 הקלפים שלהם (בעלי מכנה משותף) לדוגמא:= 3/8+5/8 אפשר גם בהצבת התרגיל בלבד. ללא דרישה לפיתרון.